چگونه با روش بارش فکری ایده های جدید را خلق کنیم؟
روش بارش فکری به معنی استفاده از خرد جمعی برای حل یک مسئله است. بارش فکری عبارتست از اجرای یک روش گردهمایی که گروهی میکوشند برای یک مسئله بخصوص با ارائه تمامی ایدههای خود راه حلی بیابند.
شرایط
· هرتعداد از دانش آموزان میتوانند در این روش شرکت کنند اما هرچه زمان جلسه کوتاهتر باشد، تعداد شرکت کنندهها نیز باید کمتر باشد.
· تعداد افراد یک گروه معمولا ۴ تا ۵ نفر مناسب است ولی تا ۱۵ نفر نیز میتواند باشد.
· هر موضوعی که انتخاب میشود باید دانش آموزان اطلاعات مختصری در مورد آن داشته باشند و با انگیزه کافی در مورد آن به ارائه ایده بپردازند.
· همه دانش اموزان باید بدانند که کمیت نظرات ارائه شده بسیار مورد توجه شماست.
· دانش آموزان باید ابتدا با قواعد بارش فکری آشنایی کافی داشته باشند.
قوانین کار گروهی در روش بارش فکری
۱- هرچه تعدادایدهها بیشتر باشد بهتر است. –
۲- هیچ ایدهای توسط اعضای گروه حذف نمیشود و هیچ ایدهای نادیده گرفته نمیشود.
۳- انتقاد و اعتراض ممنوع است.
۴- قضاوت در مورد ایدهها ممنوع است.
۵- مخالفت ممنوع است.
۶- اعضای گروه باید با توجه به نظرات یکدیگر ایدهی جدید بسازند.
۷- تمامی ایدهها غیر از شوخیهای آشکار پذیرفتنی است.
۸- سرگروه مسئول برقراری نظم و رعایت نوبت در گروه است.
۹- نظرات غیر عادی و دور از ذهن نیز دارای اهمیت هستند.
مراحل اجرای الگوی تدریس بارش فکری
۱- طرح موضوع
• انتخاب و ارائهی یک موضوع یا مسئله
• طرح سوالات ایده برانگیز
۲-گروهسازی و شرح قوانین
• تشکیل گروهها
• تعیین سرگروه و منشی
• اعلام قوانین روش بارش فکری
۳-بارش ایدهها
• تمرکز دادن دانش آموزان برروی دادن ایده و بروز آن
• تاکید معلم بر روی بیان تمامی ایدهها و تعداد هرچه بیشتر آنها
۴-طبقهبندی ایدهها
• دستهبندی ایدهها و تنظیم آنها به ترتیب اولویت
• حذف ایدههای مشابه و نامناسب
۵-ارزشیابی ایدهها
• ارائه ایدههای نهایی و پالایش شده
• اصلاح ایدههای نادرست از نظر علمی
• قضاوت در مورد ایدهها و تاکید روی ایدههای نو و خلاق
دیدگاهتان را بنویسید