8 روش یادگیری فعال
یادگیری فعال چیست؟
یادگیری فعال زمانی اتفاق میافتد که فراگیران فرصت بیشتری برای ارتباط تعاملی با موضوع دوره برقرار نمایند و به تولید علم تشویق شوند تا فقط دریافت کننده علم باشند. در یک محیط فعال یادگیری معلمان تسهیل کننده یادگیری هستند تا اینکه یادگیری را به فراگیران دیکته نمایند.
چرا یادگیری فعال؟
تحقیقات نشان داده که یادگیری فعال یک روش آموزشی استثنائی موثر است. بدون توجه به این موضوع، زمانی که یادگیری فعال با آموزشهای سنتی (مانند سخنرانی) مقایسه میشود، فراگیران مطالب بیشتری را یاد میگیرند و اطلاعات زمانی طولانیتری باقی میماند و فراگیران بیشتر از کلاس و دوره آموزشی لذّت میبرند.
چگونه یادگیری فعال را در کلاس درسمان وارد نمائیم؟
به کار بردن روشهای یادگیری فعال در کلاس درس میتواند بیان کننده مشکلاتی برای معلمان و فراگیران که به این شیوه آموزشی عادت نکردهاند باشد. معلمان از مقداری از کنترل خود بر کلاس صرف نظر نموده و بیشتر به عنوان تسهیل کننده عمل مینمایند و مسئولیت فراگیران برای اینکه چه چیز و چطور مطالب را فراگیرند افزایش مییابد. یادگیری فعال نیازمند این است که فراگیران در کلاس فعال باشند. سعی کنید از تکنیکها و روشهایی که به فراگیران فرصت یادگیری فعال را میدهد، استفاده نمائید.
1. همفکری
یک نمونه ساده از فعالیتهایی است که شما در چهارچوب کلاس میتوانید از آن استفاده نمایید. زمانی را در اهمیت و فراگیران قرار دهید تا درباره عنوان فکر نمایند و سپس بحث کوتاهی با فردی که مجاور اوست انجام دهند و سپس دیگران را در نتایج سهمی کند.
2. کاغذ یادداشت
فرصتی را برای فراگیران برای سنتی و همچنین دانش و رسیدن سوالاتی که پاسخ داده نشده است، فراهم نمایید در چند دقیقه پایانی کلاس از فراگیران خواسته شود که به این سوالات پاسخ دهند به عنوان مثال مهمترین چیزی که شما امروز یاد گرفتهاید چه بوده است؟ چه سوالات مهمی وجود دارد که بدون پاسخ باقی مانده است؟
تنوع این سوالات و پاسخهایی که در ذهن فراگیر بوجود میآید فرآیند یادگیری فراگیران شما را افزایش میدهد و این امر بازخورد از درک آنان در مورد موضوع فراهم مینماید.
3. فعالیتهای نوشتاری
به طرق مختلف به فراگیران فرصت دهید تا در مورد فرآیند اطلاعات فکر کنند برای مثال: علاوه بر یک کاغذ کوچک شما میتوانید یک سوال مطرح نمائید و سپس زمانی را به فراگیران بدهید تا هر چه میخواهند در مورد آن بنویسند. شما همچنین میتوانید به فراگیران زمانی را برای نوشتن مطالب درباره عنوان را بدهید.
4. بارش افکار
بارش افکار از نمونه روشهای ساده دیگری است که شما میتوانید همه کلاس را وارد بحث نمائید یک عنوان و یا مسئله مطرح نمائید و بخواهید از فراگیران که وارد و درگیر مسئله شوند. هر نظری که ارائه میشود را روی تخته بنویسید.
5. بازیها
بازیها مربوط به یک عنوان یا یک موضوع میتواند به آسانی وارد برنامه یک کلاس شوند تا یادگیری فعال در شرکت کنندگان پروش دهد. بازیها شامل جور کردنی، بازیهای اسرار آمیز، رقابت گروهی و حل پازل میباشد.
6. بحث و مناظره
در کلاس میتواند ابزار موثری برای تشویق فراگیران به فکر کردن درباره چند دیدگاه در یک زمینه باشد.
7. کار گروهی
به شرکت کنندگان امکان صحبت کردن، ارائه دیدگاههای مشخصی و مهارت کار با دیگران را بدهید همکاری در کار گروهی نیاز دارد که همه اعضاء گروه برای کامل نمودن یک تکلیف با هم کار نمایند و کلاس را به گروههای ۵-۲ نفر تقسیم نمائید. به هر گروه مقاله برای خواندن، سوالاتی برای پاسخ دادن و بحث کردن و اطلاعاتی برای ارائه و موضوعاتی برای یاددهی به گروههای دیگر بدهید.
8. مطالعات موردی
با استفاده از یک داستان واقعی در مورد اتفاقاتی که در مدرسه، جامعه، خانواده یا شخصی وجود دارد به فراگیران این امکان را بدهید تا دانش کلاس را با دانستههای خود در شرایط دنیای واقعی، عملکردها و نتایج تلفیق کنند.
دیدگاهتان را بنویسید